Există situații și perioade (una tocmai se apropie) în care, desi gradul de ocupare este unul mare, hotelierii nu fac pasul spre creșterea prețurilor așa cum ar spune legea elementară a cererii și ofertei. Explicația nu este una simplă, ci este data de corelația mai multor factori.

 

  1. Lipsa încrederii

După criza din 2009, hotelierii suflă și-n iaurt. Le e teamă să crească prețurile la cazare, iar dacă unii n-o fac, nici ceilalți n-o vor face. Dorința unuia de a mări tarifele nu poate ignora piața. În plus, managerii prioritizează creșterea gradului de ocupare în detrimentul tarifelor. O altă explicație constă în preocuparea pentru creșterea veniturilor per cameră disponibilă. Unii hotelieri neglijează tarifele crezând că o rată de ocupare mai mare e suficientă pentru a compensa, Sau că vor suplini vânzând mai multe servicii extra.

 

  1. Oferta mare

Oferta spațiilor de cazare a crescut, e un fapt. Aproape săptămânal citim știri despre deschiderea de noi hoteluri în țară. Unele hoteluri mențin un nivel scăzut al prețurilor pentru a face față competiției din ce în ce mai acerbe.

 

  1. Distribuția

În ultimul deceniu, importanța intermediarilor din online a crescut enorm. Am putea spune că au un rol dominant în epoca în care nu poți funcționa fără booking, Airbnb etc. Politica de prețuri a devenit și mai complicată odată cu intrarea în joc a marilor actori OTA. Hotelierii se văd nevoiți să mențină un echilibru în condiții precare, iar combinația ideală de prețuri e greu de atins. Platformele online își atrag turiștii promițându-le ”dealuri”, ”discounturi”, iar site-urile de last-minute înfloresc. Mentalitatea oaspeților s-a schimbat, acum reducerile sunt privite ca regulă, nu ca excepție. Pe acest fundal, loialitatea pentru un brand anume a scăzut.

 Aici, hotelurile mici, independente au o oportunitate pe care-o pot fructifica: să-și ghideze potențialii clienți spre rezervări directe. Iar rolul unui booking engine este primordial. E șansa de a vinde mai bine, direct, fără comisioane și de a-ți fideliza clienții într-un mediu extrem de volatil. Un channel manager te ajută și să actualizezi prețurile peste tot, să jonglezi cu ele în funcție de gradul de ocupare.


 

  1. Concurența alternativelor

Mai există cineva care ignoră Airbnb?
La început s-a crezut că nu va influența domeniul hotelier, că se adresează unei alte categorii de public. În timp, s-a văzut că și consumatorii se schimbă, nu doar industria, iar cel puțin o parte din ei își modifică comportamentul de consum. 

Soluția nu poate fi nici ea una simplă. Ca să crești prețurile, trebuie să ții cont de toți factorii de mai sus și să-i contracarezi pe fiecare în parte. Crești calitatea serviciilor, crești tehnologizarea, atragi mai mulți clienți direcți, ieși în evidență.