Poate ați remarcat ascensiunea Uber și cea a AirBnb. Și poate ați intuit deja ceea ce vă voi spune. Sharing-economy (economia care are la bază împărțirea de servicii) este pe val și va continua să influențeze sectoarele mai tradiționale. Creșterea acestor platforme de sharing înseamnă un singur lucru: consumatorii sunt conștienți de aceste branduri și de oportunitățile pe care le oferă.

Arbnb a ajuns popular în momentul în care fondatorii acestui serviciu au realizat că turismul are nevoie de o alternativă la posibilitățile de cazare tradiționale. Călătorii de azi vor mai mult decât cazare. Vor experiențe autentice, culturale, cu parfum local. Vor interacțiune cu oameni reali, nu cu angajați în uniforme și fug de standardizare. Vor ca, pe parcursul unei perioade, să fie parte a comunității, să cunoască lucrurile care contează. La asta au dus globalizarea și tehnologia, la călători moderni care vor să se simtă ”conectați”.

Hotelurile trebuie să profite de pe urma acestui trend și să se adapteze pentru a face față concurenței. Un studiu realizat acum câțiva ani demonstra fără urmă de tăgadă că 19 la sută dintre călătorii americani au folosit servicii de cazare „shared” în 2014, 44 la sută dintre ei o făceau în viitorul apropiat, iar 66 la sută dintre mileniali apelaseră deja la forme nehoteliere de cazare.

Cum au răspuns lanțurile hoteliere care nu neglijează trendurile consumatorilor? Au încercat să dea un aspect mai tineresc, mai entuziast, mai puțin formal ospitalității. Atmosfera din hotel a început să aibă ”arome” mai locale, specifice, nu uniformizate. Chiar dacă e vorba de hoteluri-boutique, de hoteluri independente sau de branduri faimoase, au un comun câteva trăsături:

- Check-in online și wi-fi gratuit (cel din urmă nici n-ar mai trebui menționat, e ca și cum am preciza faptul că baia e dotată cu hârtie igienică)

- Lobby-uri care funcționează atât ca spații office personale, cât și ca zone de relaxare

- Spații pentru masă cu dotări care să amintească de bucătăriile de acasă

- Obiecte decorative cu parfum local

- Alimente din tradiția culinară locală

Tehnologiile noi de software de management hotelier nu reduc contactul uman, ci îi dau o altă dimensiune. Implicând oaspetele cât mai mult, accentuând partea de self-service, hotelierii nu doar că-și îmbunătățesc serviciile, ci-și cresc și veniturile.

Sharing-economy a schimbat modul în care oamenii se raportează la călătorii. Uniformizarea nu mai e pe placul consumatorilor. Iar cei care se adaptează sunt cei care văd un număr de rezervări mai mare și șederi mai îndelungate. Adică, cei care câștigă lupta cu fidelizarea clienților.