Bill Gates spunea într-un articol, motivând de ce i-a plăcut cartea lui Steve Pinker, ”The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined”, că a găsit în ea 15 motive pentru care lumea de azi e mai bună decât cea de acum un secol. Unul dintre ele mi-a atras atenția în mod deosebit: pare-se că, în urmă cu o sută de ani, femeile petreceau în medie 11,5 ore săptămânal spălând rufe. Azi, petrec 1,5 ore. De zece ori mai puțin. Și nici n-o mai fac ele, ci mașinile de spălat.
Am stat apoi și m-am gândit cât de mult le-a ajutat pe femei tehnologia.  Automatizarea. Mașinile le-au preluat din corvezile zilnice și le-au lăsat timp pentru a se dedica educației, carierei. Da, a durat mai puțin să apară mașina de spălat decât să convingem bărbații de echitatea împărțirii corvezilor domestice.

De aceea, mă adresez acum managerilor-femei din domeniul hotelier. Care ar trebui să fie primele conștiente de cât de multe a făcut automatizarea pentru ele și să fie early adopters. Presupunând că ar mai fi vorba de ”timpuriu” într-o zonă în care tehnologizarea a ajuns regulă, iar tehnologiile dezvoltate în Cloud sunt din ce în ce mai prezente și mai active în viețile noastre. Le-a permis, înainte s-o facă schimbarea de mentalitate, să dea un sens timpului lor. Să iasă din sclavie și să se dedice dezvoltării lor. Educației. Poate părea ceva minor sau ridicol, dar pentru ele a fost mai importantă apariția mașinii de spălat decât faptul că omul a pășit pe Lună.


Scutecele de unică folosință, roboții de bucătărie, aspiratorul. Tot atâtea portițe spre libertate, spre eficiență, spre a fi stăpânele timpului nostru, nu sclavele corvezilor.

Așadar, doamne manager, dacă nu mai spălați rufele la râu, de ce vă-ncăpătânați să vă puneți angajații să ”spele de mână” rezervările? De ce nu le oferiți aceeași libertate de care vă bucurați voi? De ce ați folosi un telefon cu disc în epoca smartphone?


Există hoteluri mari în România care au 6, 8, 10, 12 angajați care nu fac altceva decât să preia rezervările venite din mediul online și să le introducă MANUAL în PMS. Zi de zi. O muncă ce, din punct de vedere al inutilității, e la fel cu a ieși cu rufele să le speli la fântânile de pe Bulevardul Unirii într-o epocă în care avem mașini de spălat care detectează singure materialele textile și gradul de murdărire. În orele de introdus rezervări una câte una, de multe ori cu greșeli ce duc la refacerea operațiunii, angajații pot face, doamne ferește, ceva util. Profitabil. Așa cum faceți voi de când nu mai trebuie să spălați rufele la râu, izbindu-le de pietre, sau de când nu mai cărați apă cu găleata, ci curge printr-o țeavă, direct în casă.

Progresul nu stă doar în economia de efort. Ci-n libertate. Nemaifiind supuse caznelor, uzura scade și îți permite dispoziția necesară de a gândi în alte paradigme. De ce să-ți pui angajații să facă ceea ce poate face, fără erori,o mașină în loc să-i lași să te vândă mai bine, să promoveze hotelul, să se ocupe de rezervările de grup, de cele venite via telefon (alte mijloace în afară de online), să se asigure că banda de producție este alimentată în permanență, să aibă grijă de clienți, să dezvolte produsul, să îți crească nota 7 de pe booking.com?

Conform unui studiu recent realizat de PWC, managerii femei sunt mai înclinate decât colegii lor bărbați să sprijine inovațiile tehnologice și să colaboreze cu antreprenori și start-up-uri pentru a aduce creștere în business și profitabilitate. Iar Gillian Tans, CEO Booking.com, afirmă că ”femeile trebuie să creadă în ele și să nu se teamă de eșec și că studiile arată că afacerile cu mai mulți lideri femei performează mai bine”. Mi-aș dori ca managerii-femei din industria ospitalității din România să nu constituie o excepție, un contra-exemplu, ci să se integreze acestui trend.